Glöm inte varumärkes-
strategin när du planerar din marknadsstrategi
Hos många företag planeras den årliga marknadsstrategin med hjälp av Excel, dock inte med sofistikerade formler utan mer i form av en lista ärvda aktiviteter från föregående år.
Få ställer sig frågan vad syftet är med insatserna och vad dom ska resultera i. Att kommunikationen ska väcka uppmärksamhet är de flesta rörande över ens om, men är verkligen all uppmärksamhet bra uppmärksamhet?
Vi på Edenvik Strategic Communication är tveksamma till devisen. Vi anser att all typ av kommunikation oavsett om det rör sig om en Power Point, säljkampanj, rekryteringsannons eller inlägg på sociala medier, är med och stödjer varumärket. Vilken typ av kommunikation stödjer då er varumärkesstrategi?
Detta är naturligtvis individuellt för varje varumärke och styrs av er varumärkesstrategi som ger vägledning kring hur man önskar att varumärket ska uppfattas (identitet) och hos mottagaren (målgrupp).
Vi tycker självklart att man ska ha en genomarbetad marknadsstrategi. Oavsett om planen avser en Excel-lista, bör alla aktiviteter utvärderas och stämmas av, om de verkligen ligger i linje med varumärkesstrategin.
Gör det enkelt och ställ fem frågor inför varje insats:
- Samspelar aktiviteten med varumärkets värderingar?
- Vänder vi oss till rätt målgrupp?
- Är sammanhanget relevant?
- Skulle du själv tycka att kommunikationen är intressant om du vore målgruppen?
- Kommer format och innehåll bidra till att stärka vårt varumärke på lång sikt?
För att addera ytterligare dimensioner vill vi understryka att alla företag vanligtvis har flera målgrupper och intressenter där varumärket har olika betydelse som för t ex anställda, leverantörer och kunder. Samtliga målgrupper kräver ofta sin egna strategiska plan med tillhörande kanaler och budskap samt en varumärkesstrategi som kan omfamna alla intressenter.
Låt oss hjälpa er att utvärdera hur er kommunikation samspelar med ert varumärke.
Edenvik Strategic Communication hjälper företag och organisationer att förändra och utveckla sitt varumärke med hjälp av strategisk kommunikation. Vi vill vara med och påverka organisationer genom att förstå deras kärna, mål och syfte för att leverera starka koncept som engagerar människor — på riktigt. Kontakta oss.