Glöm inte varumärkes-
strategin när du planerar din marknadsstrategi

Hos många företag planeras den årliga marknadsstrategin med hjälp av Excel, dock inte med sofistikerade formler utan mer i form av en lista ärvda aktiviteter från föregående år.
Få ställer sig frågan vad syftet är med insatserna och vad dom ska resultera i. Att kommunikationen ska väcka uppmärksamhet är de flesta rörande över ens om, men är verkligen all uppmärksamhet bra uppmärksamhet?

Vi på Edenvik Strategic Communication är tveksamma till devisen. Vi anser att all typ av kommunikation oavsett om det rör sig om en Power Point, säljkampanj, rekryteringsannons eller inlägg på sociala medier, är med och stödjer varumärket. Vilken typ av kommunikation stödjer då er varumärkesstrategi?

Detta är naturligtvis individuellt för varje varumärke och styrs av er varumärkesstrategi som ger vägledning kring hur man önskar att varumärket ska uppfattas (identitet) och hos mottagaren (målgrupp).

Vi tycker självklart att man ska ha en genomarbetad marknadsstrategi. Oavsett om planen avser en Excel-lista, bör alla aktiviteter utvärderas och stämmas av, om de verkligen ligger i linje med varumärkesstrategin.

Gör det enkelt och ställ fem frågor inför varje insats:

  1. Samspelar aktiviteten med varumärkets värderingar?
  2. Vänder vi oss till rätt målgrupp?
  3. Är sammanhanget relevant?
  4. Skulle du själv tycka att kommunikationen är intressant om du vore målgruppen?
  5. Kommer format och innehåll bidra till att stärka vårt varumärke på lång sikt?

För att addera ytterligare dimensioner vill vi understryka att alla företag vanligtvis har flera målgrupper och intressenter där varumärket har olika betydelse som för t ex anställda, leverantörer och kunder. Samtliga målgrupper kräver ofta sin egna strategiska plan med tillhörande kanaler och budskap samt en varumärkesstrategi som kan omfamna alla intressenter.

Låt oss hjälpa er att utvärdera hur er kommunikation samspelar med ert varumärke.

Edenvik Strategic Communication hjälper företag och organisationer att förändra och utveckla sitt varumärke med hjälp av strategisk kommunikation. Vi vill vara med och påverka organisationer genom att förstå deras kärna, mål och syfte för att leverera starka koncept som engagerar människor — på riktigt. Kontakta oss.

Daniel Edenvik

VD

daniel.edenvik@edenvik.se

Björn Melin

Strateg & Kundansvarig

bjorn.melin@edenvik.se

1% är mer än vad man tror

1% är mer än vad man tror Varje steg i kundresan utgör stora skillnader i slutändan, hittar du och förbättrar de små procenten är du på god väg mot ett starkare varumärke. När man pratar om marknadsföring tänker många i dag på betald annonsering och sociala medier,...

Dags för nya fikavanor när cookies försvinner

Dags för nya fikavanor när cookies försvinner De flesta vet nog vad cookies är och deras funktion, men för de som inte vet så kommer här en förklaring. Det är en liten textfil som webbplatser placerar på besökarnas dator för att kunna koppla besök...

Vad vet ni om era besökare?

Vad vet ni om era besökare? En snygg hemsida är det många som har men det är färre som vet hur den presterar. Det är lätt att själv tycka att sin hemsida är tydlig och användarvänlig, men vad tycker egentligen nya besökare som aldrig har sett den tidigare? Var börjar...

Gästblogg: Karin Sandelin – Varumärket och verkligheten

Gästbloggare: Karin Sandelin Varumärket och verkligheten Hur förhåller ni er till stereotyper, och använder ni representation på ett relevant, rättvist och varumärkesbyggande sätt?Jag hör ofta varumärkesvårdare och kreatörer referera till ”bildbanksbilder” när vi...

Äntligen seminarium – Trender med Stefan Nilsson! (typ)

Äntligen seminarium – Trender med Stefan Nilsson! (typ) I över 10 år har vi på Edenvik haft glädjen att bjuda in till Trendseminarium med Stefan Nilsson i våra kanaler. Vi får de senaste rapporterna, inspiration och ett stekhett mingel som kan värma vilken...

Gästblogg: Charlotta Rydholm – Förändra genom att tänka tvärtom

Gästbloggare: Charlotta Rydholm Förändra genom att tänka tvärtom För att lära medan kunskapsdelning pågår i ett förändringsarbete, är en god idé att låta alla moment härledas till tre former av lärande; ett samtal, en övning eller en kunskapsmodell. Tre smarta former...

Gästblogg: Erik Modig – Vad händer med våra kunder i kris?

Gästbloggare: Erik Modig Hur påverkas era kunder i kris? Vad händer med våra kunder när de går igenom en kris såsom den som drabbar många under COVID-19? Ibland är det svårt att utvärdera läget när vi är mitt i det. Lyckligtvis finns det mycket forskning kring hur vi...

Leve de modiga

Leve de modiga Om man vill bli en nytänkande, värdeskapande organisation finns det bara en väg. Den är inte enkel, och den har många risker – men också en stor belöning för den som lyckas.Det handlar om individer. Individer som vågar tänka annorlunda. Som vågar...

Gästblogg: Stefan Nilsson – När allt är upp och ner

Gästbloggare: Stefan Nilsson När allt är upp och ner Var ska man börja? Corona och pandemi har påverkat oss alla enormt mycket. Och vart är vi på väg? Kommer ekonomin att återhämta sig eller kommer vi hamna i en stor depression? Hur kommer vi att må eller ha vår...

Vad tycker era kunder om ert varumärke?

Konsekventa, duktiga, otydliga, svåra att få tag på eller servicefokuserade. Runt ert varumärke finns det många, både bra och dåliga åsikter och tankar. Tyvärr är det väldigt sällan åsikterna når de som verkligen behöver dom – ni.  Vi vet att om man vill skapa...