1% är mer än vad man tror

Varje steg i kundresan utgör stora skillnader i slutändan, hittar du och förbättrar de små procenten är du på god väg mot ett starkare varumärke. När man pratar om marknadsföring tänker många i dag på betald annonsering och sociala medier, men vi uppmanar alltid våra kunder att tänka större. Vi menar att allt kommunicerar, från upplevelsen att kliva in på ert kontor till hur ni presenterar en offert. Om ni exempelvis bjuder kunder till kontoret och då pryder mötesrummet med blommor, fika och har en förberedd presentation som hälsar välkommen kan vi nästan garantera att det bidrar till goda samarbetsförhållanden. Nu menar inte vi att alla behöver ha snittblommor på kontoret men genom att se över alla beröringspunkter med kunden, från att kunden får upp just ert varumärke på sin radar till att hen tar kontakten, ökar man chanserna att det blir en betalande kund. För att hjälpa er att komma igång med 1%-metoden har vi sammanställt tips om hur ni upprättar ett mer optimerat kommunikationsträd.

Det många förknippar med optimering för kundresan är inom digitala kanaler, så vi börjar där. Våra två senaste News and Views-inlägg har berört värdet i dataanalys på egna kanaler och då sa vi bl.a. ”Den egna datainsamlingen borde få ett större fokus och en optimerad hemsida kommer bli ett större krav”. I den delen av texten förklarade vi det avgörande värde first-party cookies kommer ha i en miljö utan lika utarbetad och lättillgänglig användargruppering. Det gäller att dra nytta av ens egna kanaler så att varje steg gör sitt för att föra kunden närmre målet. Konverteringsoptimerade kanaler blir som en superkraft som alla kan hitta – helt gratis!
Detta synsättet gäller inte bara för det digitala, utan det är lika viktigt i all form av kundkontakt. Kan vi göra entrén till kontoret 1 % mer spännade, kan vi göra annonsen 1 % mer engagerande eller kan vi nå ut till 1 % fler prospekt med annonsen. Det är ett avgörande tankesätt som resulterar i ett heltäckande kommunikationskoncept, med en stark kundresa som för kunden vidare med enkelhet på alla steg och inte läcker i form av ”drop-offs” (andel som lämnar kundresan innan köp).

Om alla ”pilar” pekar åt samma håll ökas chansen att fler följer dom.

Vi på Edenvik genomförde ett sådant arbete till en av våra kunder. Efter en nulägesanalys om hur kundkontakten har gått till analyserade vi vart åtgärder kunde göras för att se en ökning på konverteringar. Förutom att ha lett till värdefulla insikter om hur kunderna rörde sig på kundresan och i sin tur hemsidan, ledde åtgärderna till en ökning av konverteringsgrad på 12 % för målet med hemsidan.

Låt oss göra matten åt dig vad en sådan ökning innebär om man exempelvis har produkter för 2000kr:

Antal konverteringar per månad Totala intäkter från konverteringar Intäkter på 1 år
100 st 200,000 kr 2,400,000 kr
Antal konverteringar efter 1% ökning Totala intäkter från konverteringar efter 1% ökning Intäkter på 1 år
101 st 202,000 kr 2,424,000 kr

+ 24,000 kr                     

Antal konverteringar per månad Totala intäkter från konverteringar Intäkter på 1 år
100 st 200,000 kr 2,400,000 kr
Antal konverteringar efter 12% ökning Totala intäkter från konverteringar efter 12% ökning Intäkter på 1 år
112 st 224,000 kr 2,688,000 kr

+ 288,000 kr                     

Med enkla åtgärder kan man hitta potentialen på beröringspunkterna med kunderna så att man inte går miste om viktiga intäktssiffror. Har man gjort samma arbete på hela kundresan får man givetvis en ökning av ”Andel konverteringar per månad” som visas i exemplet ovan, vilket också bidrar till resultatet. Utöver försäljningssiffror utvecklar man även ett kommunikationskoncept som hänger ihop då alla beröringspunkter samarbetar med ett gemensamt mål.

Detta bör givetvis vara ett löpande projekt så att man hittar alla ”gömda” procentenheter, men här ger vi några enkla tips på vad man bör tänka på innan man börjar arbetet:

  • Vad är målet med alla ”pilar”, vad ska dom leda till och vad vill man se en ökning på?
  • Vilka kontaktpunkter har ni med kunderna? Tänk igenom hela resan från intresse till leverans.
  • Vad erbjuder ni för kundvärde i situationer som t ex besök på hemsidan, säljmöten, butiksbesök, mässbesök osv? Få har tid med förutsättningslösa möten där värdeleveransen är oklar.

Behöver ni hjälp att maximera er potential? Kontakta oss gärna, så kan vi berätta hur vi kan skapa värde för er!

Daniel Edenvik

VD

daniel.edenvik@edenvik.se

Erik Karlsson

Digital analytiker & strateg

erik.karlsson@edenvik.se

Glöm inte varumärkesstrategin när du planerar din marknadsstrategi.

Glöm inte varumärkes-strategin när du planerar din marknadsstrategiHos många företag planeras den årliga marknadsstrategin med hjälp av Excel, dock inte med sofistikerade formler utan mer i form av en lista ärvda aktiviteter från föregående år.Få ställer sig frågan...

Dags för nya fikavanor när cookies försvinner

Dags för nya fikavanor när cookies försvinner De flesta vet nog vad cookies är och deras funktion, men för de som inte vet så kommer här en förklaring. Det är en liten textfil som webbplatser placerar på besökarnas dator för att kunna koppla besök...

Vad vet ni om era besökare?

Vad vet ni om era besökare? En snygg hemsida är det många som har men det är färre som vet hur den presterar. Det är lätt att själv tycka att sin hemsida är tydlig och användarvänlig, men vad tycker egentligen nya besökare som aldrig har sett den tidigare? Var börjar...

Gästblogg: Karin Sandelin – Varumärket och verkligheten

Gästbloggare: Karin Sandelin Varumärket och verkligheten Hur förhåller ni er till stereotyper, och använder ni representation på ett relevant, rättvist och varumärkesbyggande sätt?Jag hör ofta varumärkesvårdare och kreatörer referera till ”bildbanksbilder” när vi...

Äntligen seminarium – Trender med Stefan Nilsson! (typ)

Äntligen seminarium – Trender med Stefan Nilsson! (typ) I över 10 år har vi på Edenvik haft glädjen att bjuda in till Trendseminarium med Stefan Nilsson i våra kanaler. Vi får de senaste rapporterna, inspiration och ett stekhett mingel som kan värma vilken...

Gästblogg: Charlotta Rydholm – Förändra genom att tänka tvärtom

Gästbloggare: Charlotta Rydholm Förändra genom att tänka tvärtom För att lära medan kunskapsdelning pågår i ett förändringsarbete, är en god idé att låta alla moment härledas till tre former av lärande; ett samtal, en övning eller en kunskapsmodell. Tre smarta former...

Gästblogg: Erik Modig – Vad händer med våra kunder i kris?

Gästbloggare: Erik Modig Hur påverkas era kunder i kris? Vad händer med våra kunder när de går igenom en kris såsom den som drabbar många under COVID-19? Ibland är det svårt att utvärdera läget när vi är mitt i det. Lyckligtvis finns det mycket forskning kring hur vi...

Leve de modiga

Leve de modiga Om man vill bli en nytänkande, värdeskapande organisation finns det bara en väg. Den är inte enkel, och den har många risker – men också en stor belöning för den som lyckas.Det handlar om individer. Individer som vågar tänka annorlunda. Som vågar...

Gästblogg: Stefan Nilsson – När allt är upp och ner

Gästbloggare: Stefan Nilsson När allt är upp och ner Var ska man börja? Corona och pandemi har påverkat oss alla enormt mycket. Och vart är vi på väg? Kommer ekonomin att återhämta sig eller kommer vi hamna i en stor depression? Hur kommer vi att må eller ha vår...

Vad tycker era kunder om ert varumärke?

Konsekventa, duktiga, otydliga, svåra att få tag på eller servicefokuserade. Runt ert varumärke finns det många, både bra och dåliga åsikter och tankar. Tyvärr är det väldigt sällan åsikterna når de som verkligen behöver dom – ni.  Vi vet att om man vill skapa...