1% är mer än vad man tror
Varje steg i kundresan utgör stora skillnader i slutändan, hittar du och förbättrar de små procenten är du på god väg mot ett starkare varumärke. När man pratar om marknadsföring tänker många i dag på betald annonsering och sociala medier, men vi uppmanar alltid våra kunder att tänka större. Vi menar att allt kommunicerar, från upplevelsen att kliva in på ert kontor till hur ni presenterar en offert. Om ni exempelvis bjuder kunder till kontoret och då pryder mötesrummet med blommor, fika och har en förberedd presentation som hälsar välkommen kan vi nästan garantera att det bidrar till goda samarbetsförhållanden. Nu menar inte vi att alla behöver ha snittblommor på kontoret men genom att se över alla beröringspunkter med kunden, från att kunden får upp just ert varumärke på sin radar till att hen tar kontakten, ökar man chanserna att det blir en betalande kund. För att hjälpa er att komma igång med 1%-metoden har vi sammanställt tips om hur ni upprättar ett mer optimerat kommunikationsträd.
Om alla ”pilar” pekar åt samma håll ökas chansen att fler följer dom.
Låt oss göra matten åt dig vad en sådan ökning innebär om man exempelvis har produkter för 2000kr:
Antal konverteringar per månad | Totala intäkter från konverteringar | Intäkter på 1 år |
100 st | 200,000 kr | 2,400,000 kr |
Antal konverteringar efter 1% ökning | Totala intäkter från konverteringar efter 1% ökning | Intäkter på 1 år |
101 st | 202,000 kr | 2,424,000 kr |
+ 24,000 kr
Antal konverteringar per månad | Totala intäkter från konverteringar | Intäkter på 1 år |
100 st | 200,000 kr | 2,400,000 kr |
Antal konverteringar efter 12% ökning | Totala intäkter från konverteringar efter 12% ökning | Intäkter på 1 år |
112 st | 224,000 kr | 2,688,000 kr |
+ 288,000 kr
Med enkla åtgärder kan man hitta potentialen på beröringspunkterna med kunderna så att man inte går miste om viktiga intäktssiffror. Har man gjort samma arbete på hela kundresan får man givetvis en ökning av ”Andel konverteringar per månad” som visas i exemplet ovan, vilket också bidrar till resultatet. Utöver försäljningssiffror utvecklar man även ett kommunikationskoncept som hänger ihop då alla beröringspunkter samarbetar med ett gemensamt mål.
Detta bör givetvis vara ett löpande projekt så att man hittar alla ”gömda” procentenheter, men här ger vi några enkla tips på vad man bör tänka på innan man börjar arbetet:
- Vad är målet med alla ”pilar”, vad ska dom leda till och vad vill man se en ökning på?
- Vilka kontaktpunkter har ni med kunderna? Tänk igenom hela resan från intresse till leverans.
- Vad erbjuder ni för kundvärde i situationer som t ex besök på hemsidan, säljmöten, butiksbesök, mässbesök osv? Få har tid med förutsättningslösa möten där värdeleveransen är oklar.