Vad vet ni om era besökare?

En snygg hemsida är det många som har men det är färre som vet hur den presterar. Det är lätt att själv tycka att sin hemsida är tydlig och användarvänlig, men vad tycker egentligen nya besökare som aldrig har sett den tidigare? Var börjar dom sitt besök på sidan och hur har dem kommit till sidan från första början?

Nu tänker du kanske, ”men vi har många besök på vår hemsidan, då borde den vara bra”. Då kan man fråga sig hur besöken brukar se ut? Gör besökarna det man vill eller lämnar dom tidigt i besöket och är missnöjda?

Vi på Edenvik är inte bara drivna av snygg kommunikation, utan det viktigaste av allt är att kommunikationen verkligen funkar.

Till höger har vi gjort en lista på vad du kan få svar på med datadriven analys.

  • Vart kommer besökarna från?
  • Vilka är besökarna?
  • Vilket värde har de olika kanalerna och hur påverkar de besökarna?
  • Vart påbörjas besöken?
  • Hur brukar ett besök se ut?
  • Vart avslutas besök på hemsidan oftast?
  • Finns det besökare som lämnar hemsidan direkt?
  • Genomför besökarna de mål man har på hemsidan? Om inte, varför gör de inte det?
  • Återkommer besökare till hemsidan och vad gör dom då?
  • Hemsidan har formulär men inga genomför dom. Hur många ser formuläret och hur många börjar fylla i men ger upp?
  • Vi har en sökfunktion på hemsidan, hur många använder den och vad söker dom på? Vart leder sökningarna?
  • Finns det innehåll som besökarna inte ser?
  • Om man ändrar placeringen av innehållet, vad kan det leda till?Vilka sidor påverkar besökarna positivt?
  • Hur har antalet besökare sett ut över tid?
  • Vi har nedladdningsbart innehåll på sidan. Hur många laddar ner dessa?
  • Hur många besökare lägger produkter i offertlistor/kundvagnar/favoritlistor och vilka produkter är populärast?
  • Kan man se vad som har påverkat de lyckade besöken?
  • Vi har haft kampanjer som riktar besökare till en undersida, hur många har besökt den?
  • Kan jag få löpande information om hemsidans prestation?