Dags för nya fikavanor när cookies försvinner
De flesta vet nog vad cookies är och deras funktion, men för de som inte vet så kommer här en förklaring. Det är en liten textfil som webbplatser placerar på besökarnas dator för att kunna koppla besök till besökaren. First-party cookies exempelvis innehåller händelser man har gjort på webbplatsen, som t.ex. produkter man lägger i en kundkorg. Detta innebär att en besökare kan ta sig till en hemsida och lägga produkter i en varukorg, för att sedan dagar efter besöket ha dom kvar i varukorgen.
Vilka följder tror vi att detta har?
Vi på Edenvik drivs av kreativ kommunikation och anser att ett starkt varumärke med rätt budskap kommer vara avgörande för denna förändring. Det gäller att sticka ut från mängden med ett kreativt och relevant budskap och bidra med värde till mottagarna. En kampanj som uppmuntrar besökarna att ta sig till en hemsida kräver att upplevelsen blir så smidig som möjligt för att besökare inte ska lämna. Den egna datainsamlingen borde få ett större fokus och en optimerad hemsida kommer bli ett större krav. First-party cookies kommer fortsätta, vilket möjliggör datainsamling på egna kanaler, men om Google väljer att följa trenden som exempelvis Apple har gjort med kortare livslängd på dessa cookies blir beteendemönster över tid svårt. Inloggningsmiljöer är en lösning på det problemet, vilket innebär att koppla ett ID till en besökare när den är inloggad för att analysera dens användande. Retargeting via mejl blir därmed möjligt. Lojalitet från kund är ett KPI som blir viktigare och vet man vad som bidrar till det är man på rätt väg.
Det är en spännande tid vi har framför oss med mycket omställningar för många, vilket kommer att ställa helt nya krav på dig som marknadsförare.
Har du frågor om analys eller bara vill snacka kommunikation, kontakta gärna oss!
Snabb fakta
FLoC = “typpersoner” som delar samma intressen och rörelsemönster. Istället för att browsern ser dig som användare ser den din användning av webben.
First-party cookies = En fil sparas av webbplatsen du är på med information om ditt rörelsemönster, hur du kom in på sidan och vad du gör där. Detta är främst för att besökaren ska få en så bra upplevelse som möjligt med t.ex. tidigare sedda produkter eller varukorgar som behåller produkter man lägger där, men också för att marknadsförare ska kunna bygga en uppfattning hur besöken ser ut så man kan optimera hemsidan.
Third-party cookies = En fil från en annan aktör än den hemsida du är på som lagrar information om dig. Det kan vara annonsörer som vill se hur du går från hemsida till hemsida eller vill annonsera till dig på andra platser på webben utifrån dina intressen.