Leve de modiga
Om man vill bli en nytänkande, värdeskapande organisation finns det bara en väg. Den är inte enkel, och den har många risker – men också en stor belöning för den som lyckas.
Det handlar om individer. Individer som vågar tänka annorlunda. Som vågar ifrågasätta. Som är envisa. Som inte är rädda för att överraska. Individer med Mod.
När vi ser alla de olika uppdrag byrån haft genom åren och funderar på vilka som verkligen gjort skillnad så har de en gemensam faktor: Någon har visat mod.
Då man som extern konsult möter företagsledningar är de ofta i första skedet positivt inställda till, och öppna för, förändring och utveckling. ”Våga tänka nytt och utmana oss!”, är något som ofta sägs från uppdragsgivarens sida. Men allt eftersom processen fortlöper visar det sig att det kommer in en massa olika aspekter som påverkar och man tvingas ta hänsyn till.
Det kan vara att ”nej, men så gör vi inte i vår bransch” till ”vad ska våra kunder säga” eller kanske ”det där är inte vi”. Och visst, det kan finnas många goda, rationella argument för olika åsikter. Risken blir att man– i gid konsensusanda – istället för att skapa något nytt, annorlunda istället blir slätstrukna.
Väldigt många av argumenten egentligen handlar om något helt annat. När man blir utmanad – på riktigt – och ”ytspänningen” riskerar att brista, då bränner det till. Allt ställs på sin spets och man tvingas ta ställning om man vågar göra något annorlunda.
Det innebär ju också en risk. För individen, för teamet, för ledningen som, om det inte går som förväntat, får stå med skammen. Individperspektivet ”hur påverkar detta min karriär?” är ofta mer centralt än vad någon vill erkänna. Att då vara den som bryter ”ytspänningen” kräver något extra.
Och det är Mod. Leve de modiga!
Har du något exempel från yrkeslivet när du eller någon kollega visat mod?
News
+Views
Trendseminarium 2024
Change or Die Kickstarta 2024 med att ta del av årets trender på vårt trendseminarium.Världen går...
AI-driven marknadsavdelning
AI-driven marknadsavdelningVälkommen på ett spännande frukostseminarium om hur Artificiell...
Employer Branding med Kantar
People are the brand! Välkommen på frukostseminarium 9 maj, med spaningar från World Employer...
Trendseminarium 2023
Snart är det dags förårets Trendseminarium!Onsdagen den 18 januari kommer Stefan Nilsson...
Sponsringsseminarium 2022
Vad kan du om sponsring?Välkommen på ett intressant frukostseminarium! Vill du skapa en...
Glöm inte varumärkesstrategin när du planerar din marknadsstrategi.
Glöm inte varumärkes-strategin när du planerar din marknadsstrategiHos många företag planeras den...