Skapa starka koncept som engagerar

Hur vi hjälper företag att växa genom effektiv strategi och kommunikation.

Edenvik utvecklar koncept för varumärken som engagerar kunderna på ett djupare plan. Tanken bygger på att även om vi kanske inte kan styra våra kunders beteende, så kan vi påverka på ett positivt sätt genom att skapa övertygande berättelser och upplevelser kring vår uppdragsgivares produkter och tjänster. I det här blogginlägget utforskar vi några av de principer vi utgår ifrån och hur dom kan hjälpa dig att skapa starkare koncept som engagerar din målgrupp.

Storytelling

Istället för att fokusera på produktegenskaper och funktioner uppmuntrar vi på Edenvik varumärken att berätta historier som skapar känslomässiga band med kunderna. Detta görs genom att skapa en berättelse kring produkten eller tjänsten, som talar till deras värderingar, övertygelser och ambitioner. Genom att skapa djupare mening och syfte bakom produkter och tjänster kan varumärken skapa starkare relationer med sin målgrupp.

Engagemang

Vi fokuserar också på att skapa kundupplevelser som är engagerande och minnesvärda. För att göra detta föreslås att man ser bortom själva produkten och funderar på hur man kan ge liv åt sitt koncept genom flera kontaktpunkter – från förpackningsdesign till kundserviceinteraktioner. Detta bidrar till att kunderna kommer ihåg ditt varumärke långt efter att de har interagerat med den.

Iteration

Slutligen vill vi också betona vikten av iteration och experiment. Istället för att försöka skapa ett perfekt koncept direkt, bör varumärken fokusera på att testa och förfina sina idéer över tid. Det innebär att man samlar in feedback från kunderna, testar olika tillvägagångssätt och gör stegvisa förändringar baserat på vad som fungerar bäst för dem. På så sätt kan varumärkena fortsätta att förbättra sina koncept samtidigt som de håller fast vid sin ursprungliga vision.

Genom att följa dessa nyckelprinciper kan varumärken skapa engagerande koncept som hjälper dom att bygga starka relationer med sina kunder. I slutänden kommer detta att leda till mer framgångsrika produkter och tjänster som har förmågan att inspirera till lojalitet och förtroende bland din målgrupp.

Behöver ni hjälp att maximera er potential? Kontakta oss gärna, så kan vi berätta hur vi kan skapa värde för er!

Daniel Edenvik

VD

daniel.edenvik@edenvik.se

Lena Wikenstål

Operativ projektledare

lena.wikenstal@edenvik.se

Björn Melin

Strateg & Kundansvarig

bjorn.melin@edenvik.se

Glöm inte varumärkesstrategin när du planerar din marknadsstrategi.

Glöm inte varumärkes-strategin när du planerar din marknadsstrategiHos många företag planeras den årliga marknadsstrategin med hjälp av Excel, dock inte med sofistikerade formler utan mer i form av en lista ärvda aktiviteter från föregående år.Få ställer sig frågan...

1% är mer än vad man tror

1% är mer än vad man tror Varje steg i kundresan utgör stora skillnader i slutändan, hittar du och förbättrar de små procenten är du på god väg mot ett starkare varumärke. När man pratar om marknadsföring tänker många i dag på betald annonsering och sociala medier,...

Dags för nya fikavanor när cookies försvinner

Dags för nya fikavanor när cookies försvinner De flesta vet nog vad cookies är och deras funktion, men för de som inte vet så kommer här en förklaring. Det är en liten textfil som webbplatser placerar på besökarnas dator för att kunna koppla besök...

Vad vet ni om era besökare?

Vad vet ni om era besökare? En snygg hemsida är det många som har men det är färre som vet hur den presterar. Det är lätt att själv tycka att sin hemsida är tydlig och användarvänlig, men vad tycker egentligen nya besökare som aldrig har sett den tidigare? Var börjar...

Gästblogg: Karin Sandelin – Varumärket och verkligheten

Gästbloggare: Karin Sandelin Varumärket och verkligheten Hur förhåller ni er till stereotyper, och använder ni representation på ett relevant, rättvist och varumärkesbyggande sätt?Jag hör ofta varumärkesvårdare och kreatörer referera till ”bildbanksbilder” när vi...

Äntligen seminarium – Trender med Stefan Nilsson! (typ)

Äntligen seminarium – Trender med Stefan Nilsson! (typ) I över 10 år har vi på Edenvik haft glädjen att bjuda in till Trendseminarium med Stefan Nilsson i våra kanaler. Vi får de senaste rapporterna, inspiration och ett stekhett mingel som kan värma vilken...

Gästblogg: Charlotta Rydholm – Förändra genom att tänka tvärtom

Gästbloggare: Charlotta Rydholm Förändra genom att tänka tvärtom För att lära medan kunskapsdelning pågår i ett förändringsarbete, är en god idé att låta alla moment härledas till tre former av lärande; ett samtal, en övning eller en kunskapsmodell. Tre smarta former...

Gästblogg: Erik Modig – Vad händer med våra kunder i kris?

Gästbloggare: Erik Modig Hur påverkas era kunder i kris? Vad händer med våra kunder när de går igenom en kris såsom den som drabbar många under COVID-19? Ibland är det svårt att utvärdera läget när vi är mitt i det. Lyckligtvis finns det mycket forskning kring hur vi...

Leve de modiga

Leve de modiga Om man vill bli en nytänkande, värdeskapande organisation finns det bara en väg. Den är inte enkel, och den har många risker – men också en stor belöning för den som lyckas.Det handlar om individer. Individer som vågar tänka annorlunda. Som vågar...

Gästblogg: Stefan Nilsson – När allt är upp och ner

Gästbloggare: Stefan Nilsson När allt är upp och ner Var ska man börja? Corona och pandemi har påverkat oss alla enormt mycket. Och vart är vi på väg? Kommer ekonomin att återhämta sig eller kommer vi hamna i en stor depression? Hur kommer vi att må eller ha vår...