Trendseminarium 2020 med Stefan Nilsson

 

Edenviks årliga trendseminarium med trendexperten Stefan Nilsson ägde nu rum för elfte(!) gången. Även i år berättade Stefan för oss om vad som kommer vara inne under året, men samtidigt var karaktären på årets spaning något annorlunda.

Tidigare år har stort fokus legat på trender inom inredning och mode – färger, mönster och detaljer har varit i centrum. I år berättade Stefan att årets färg faktiskt inte ens existerar: alla färger är årets färger. Men självklart finns det trender ändå – även om de denna gång snarare handlar om hur vi konsumerar än vad vi konsumerar.

Hållbarhet blir allt viktigare 
Alla pratar om hållbarhet, och självklart påverkar det även trender och konsumtion. Stefan är tydlig med att det enda som kommer att fungera i framtidens konsumtionssamhälle är produkter som har en historia och är äkta, som är lokalt producerade och består av klimatsmarta material.

Alla färger är årets färger
I år är trenderna mer fria och mer levande. Årets färg existerar inte – alla färger är årets färg. Men trender finns förstås ändå, och vi ser bland annat att inredning och mode andas 70-tal. Mönster kommer tillbaka för första gången på länge och varma kulörer träder fram. Men vi ser också bitar av 80-talet komma tillbaka, såsom pastellfärger och neon.

Butiksdöden breder ut sig
Vårt konsumtionsbeteende förändras. Butikernas branschförening Svensk Handel beräknar att 24% av alla butiker i Stockholm kommer att försvinna inom fem år. Det här ställer krav på butikerna – något måste hända för att de ska överleva. Stefan spår att framtidens butiker inte bara är en plats där vi handlar produkter, utan en plats där vi får en upplevelse. Trenden syns redan genom så kallade showrooms och flagship stores, och internationellt finns redan butiker där kunderna får betala för att gå in.

Vi söker botemedel mot ensamheten
Ensamhet är den nya tidens folksjukdom. I Sverige är andelen ensamhushåll 40% – en siffra som är högre än övriga länder i Europa. För att bekämpa ensamheten försöker vi hitta nya former att umgås på. Fler och fler tillställningar med syfte att umgås växer fram – i år vill vi inte bara middag tillsammans, i år vill vi göra saker! Aktiviteter som ”måla och skåla” och minigolf inomhus blir alltmer populära. Konsumtionen förändras alltså: nu lägger vi hellre pengar på saker vi gör än saker vi vill äga.

Andas. Allt förändras.
Det här kanske känns som en spretig sammanfattning, men faktum är att årets trender är just det: spretiga. Vi befinner oss i en orolig tid, full av tekniska innovationer, snabbrörliga trender och stora världsnyheter, toppat med en tung klimatångest. De trender vi ser är många och olika – i flera fall till och med motstridiga. I vårt sökande efter svar kring hur vi ska bete oss under 2020 kan det därför vara bra att tänka på Stefans återkommande ord under seminariet: ”Relax. Everything changes.”