Trendseminarium 2019 med Stefan Nilsson
Ett nytt år är här och vi bryter inte ett vinnande koncept, därför har vi återigen startat året med ett trendseminarium med Stefan Nilsson. Och tur var väl det – nu har vi full koll på hur vi ska hänga med under året!
Nya trender har ofta sitt ursprung i tekniken, och tekniken förändrar våra beteenden. Efter många år med nya digitala utvecklingar där vi hela tiden blir mer och mer uppkopplade kommer i år röststyrda hushållsassistenter som Google Home och Alexa. Och vad gör det med oss? Jo, vi kan släppa skärmen. Vi kan berätta för dom vad vi vill lyssna på, titta på eller att vi vill boka en taxi, samtidigt som vi slipper bli avbrutna av Aftonbladets senaste pushnotis eller att vi fått en ny like på vår frukostbild. Istället kan vi vara kvar i samtalet och fortsätta umgås. För att umgås tillsammans, och inte via skärmar, är supertrendigt 2019. Vi vill ha digital detox, vi tapetserar våra väggar med tapet som stänger ute Wi-Fi och vi slutar med vår konsumtion. Man räknar på att 10 000 butiker i Sverige kommer stänga fram till 2025, och i SOHO, New York, har redan 20% av alla butiker stängt. Vi spontanshoppar inte längre på vår fritid, utan vi vill göra aktiviteter ihop.
2019 är nämligen allvarets år. Hoten utifrån är mer närvarande än på länge. Klimathot, lågkonjunktur och bostadsbrist. Därför passar det bra att vi släpper skärmarna, går samman, och umgås. Om 2018 var Instagrams år är det 2019 mycket mer trendriktigt att vara avhållsam från sociala medier. Vi kan se att influenceryrket börjar dala, och 20% av all interaktivitet online är fejk. Vi eftersöker sånt som är på riktigt.
Generationen med Millenials blir en allt större grupp, vilket är svårt – för vi förstår oss fortfarande inte på dom. De konsumerar inte, dricker inte och ligger inte. Och de bor fortfarande hemma. De gör allt lite annorlunda mot tidigare generationer. Dom vill umgås, inte ha semester och skapar helt nya konsumtionsmönster. Så om vi vill fortsätta växa i våra organisationer måste vi attrahera den här målgruppen – men något riktigt svar på hur vi gör det har vi inte lyckats hitta. Ännu.
I våra hem vill vi fortfarande ha stora, gröna växter. Gärna överallt. Vi blandar neutral inredning som är skönt att vila ögat på med några färgglada möbler som sticker ut. Vi vill inte ha det så rätt och riktigt längre, vi vill vara oss själva. Vad det nu innebär. Men det går inte att vara så fel. Om att vara sig själv är trendigt i år är ju det väldigt skönt – då kan vi ju inte misslyckas!
Årets fem trender heter Witch Craft, Resting Neutrals, Evolving Elvis, Africa Activism och Sustainable Sundays. Du kan läsa mer om dom på vår Instagram.