Bang for the Bucks – maxa effekten av din marknadsföring
Hur maxar man egentligen effekten av sin marknadsinvestering? Vilka av alla metoder och strategier fungerar egentligen bäst? Den 2 oktober bjöd vi in Erik Modig, ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, för ett seminarium med titeln Bang for the Bucks. Erik är expert på konsumentpsykologi, reklamstrategi och effektiv kommunikation – och vi tänkte att han nog kunde ge svar på våra frågor.
I sin forskning har Erik läst igenom en stor mängd artiklar och böcker, i jakten på en lösning på den svåra ekvation vi kallar marknadsföring. Resultatet? En omfattande men överskådlig matris som beskriver hur konsumenter reagerar på kommunikation i olika faser, och hur man kan stimulera kundens beteende på bästa sätt.
Matrisen, som Erik kallar för Påverkansmatrisen, finns också med i boken Bang for the Bucks. I den utvecklar Erik sitt resonemang och det han kommit fram till i sin forskning. Bland annat berättar han att vi behöver kombinera online- och offlinekommunikation för att nå resultat, och att vi måste våga vara nyskapande. Såväl boken som matrisen har sin utgångspunkt i den mänskliga hjärnan: utan att förstå hur människor fungerar, kan vi inte förstå marknadsföring.
Tre viktiga takeaways från Eriks föreläsning:
Vi är alla människor
Vi måste förstå hur våra kunder fattar beslut, för att kunna skapa effektiv kommunikation. Här kommer påverkansmatrisen in – den hjälper oss att förstå hur människor fungerar, och hur resonemanget ser ut i olika faser av påverkansprocessen.
Bra idéer är fortfarande viktiga
Alla pratar om digitalisering och mätning, men glöm inte bort kärnan i marknadsföring: de kreativa idéerna som får kommunikationen att lyfta. För att få kundernas uppmärksamhet, och för att vara intressanta, måste vi helt enkelt vara nyskapande.
Mäter vi rätt saker? Det är lätt att dras med i hetsen om att allt ska mätas, analyseras och testas. Men mäter vi alltid rätt saker? Erik pekar på vikten av att mäta rätt utifrån våra mål och var någonstans i påverkansmatrisen vi befinner oss.
Ladda ner Eriks matris och lär dig mer!
Missa inga seminarier – registrera dig för vårt nyhetsbrev här.