Välj en sida

Goat Simulator: Kreativa projektet som blev miljonsuccé

Från en lokal på Högskolan i Skövde, med lånade möbler från skolan och föräldrarhemmen, till ett globalt företag med en omsättning på 130 miljoner och en vinst på över 65% – på bara 5 år. Utvecklingen som Anton Westbergh, en av de nio grundarna till Coffee Stain Stuidos, visar upp kring lanseringen av deras största spel ”Goat Simulator” är svår att ta till sig. Vi ställer oss frågan – hur är det ens möjligt att ha en sådan utveckling?

Efter att uppföljaren till spelet Sanctum inte blev den succé man hoppats på, hade man ett utmattat team och en kassa som skulle räcka i 10 månader. När teamet då febrilt började leta efter nästa succé kom någon på den ”briljanta!?” idén att skapa en virtuell värld där man spelar som en get som går runt och stångas och gör allmänt knasiga saker. För galet för att inte prova? Utvecklingen påbörjades som ett roligt projekt för att få tillbaka kreativiteten och redan efter ett par veckor gjorde man en trailer för spelet som visade upp en galen get i spelmiljö. Videon spreds som en löpeld på internet och redan efter en vecka hade man två miljoner visningar på YouTube!

Efter att ha blivit kontaktad av YouTube-profilen Pewdiepie, som utrycker ”I need this game in my life”, exploderade intresset för spelet totalt. Pewdiepie spelade spelet och la upp flera videos och spridningen var ett faktum.

Anton pratade också om möjligheten för användaren att bygga community och styra över handlingen. Coffee Stain Stuidos marknadsstrategi kan sammanfattas i ”Word of Mouth” och tillgänglighet. Anton och teamet arbetade passionerat kring att utveckla en bra produkt och man lyckades ganska omgående ta sig in på alla dom stora plattformarna som säljer spel, mycket tack vare bolagets första spel som också får betecknas som en framgång.

Man får lätt känslan av att Anton och hans team hade tur och gjorde ett spel på en slumpmässig idé, men bakom den galna idén finns ett antal styrande parametrar som teamet hade som grund när man nu fortsätter utveckla spelidén.

Coffee Stain Stuidos tar nu nästa steg som bolag och förvaltar sin erfarenhet kring spellanseringar och upparbetade distributörskanaler genom att bilda ett publishingbolag för egna, men även spel som utvecklas av andra spelbolag.

Framtiden ser ljus ut och vi önskar Anton och hans team lycka till!

Från en lokal på Högskolan i Skövde, med lånade möbler från skolan och föräldrarhemmen, till ett globalt företag med en omsättning på 130 miljoner och en vinst på över 65% – på bara 5 år. Utvecklingen som Anton Westbergh, en av de nio grundarna till Coffee Stain Stuidos, visar upp kring lanseringen av deras största spel ”Goat Simulator” är svår att ta till sig. Vi ställer oss frågan – hur är det ens möjligt att ha en sådan utveckling?

Efter att uppföljaren till spelet Sanctum inte blev den succé man hoppats på, hade man ett utmattat team och en kassa som skulle räcka i 10 månader. När teamet då febrilt började leta efter nästa succé kom någon på den ”briljanta!?” idén att skapa en virtuell värld där man spelar som en get som går runt och stångas och gör allmänt knasiga saker. För galet för att inte prova? Utvecklingen påbörjades som ett roligt projekt för att få tillbaka kreativiteten och redan efter ett par veckor gjorde man en trailer för spelet som visade upp en galen get i spelmiljö. Videon spreds som en löpeld på internet och redan efter en vecka hade man två miljoner visningar på YouTube!

Efter att ha blivit kontaktad av YouTube-profilen Pewdiepie, som utrycker ”I need this game in my life”, exploderade intresset för spelet totalt. Pewdiepie spelade spelet och la upp flera videos och spridningen var ett faktum.

Anton pratade också om möjligheten för användaren att bygga community och styra över handlingen. Coffee Stain Stuidos marknadsstrategi kan sammanfattas i ”Word of Mouth” och tillgänglighet. Anton och teamet arbetade passionerat kring att utveckla en bra produkt och man lyckades ganska omgående ta sig in på alla dom stora plattformarna som säljer spel, mycket tack vare bolagets första spel som också får betecknas som en framgång.

Man får lätt känslan av att Anton och hans team hade tur och gjorde ett spel på en slumpmässig idé, men bakom den galna idén finns ett antal styrande parametrar som teamet hade som grund när man nu fortsätter utveckla spelidén.

Coffee Stain Stuidos tar nu nästa steg som bolag och förvaltar sin erfarenhet kring spellanseringar och upparbetade distributörskanaler genom att bilda ett publishingbolag för egna, men även spel som utvecklas av andra spelbolag.

Framtiden ser ljus ut och vi önskar Anton och hans team lycka till!